Čierne na bielom

Predaj * Martinus * ArtForum Pantarhei

Objednávka CD Bigbíťák

Objednávka CD
CD Bigbíťák

Návštevnosť

2354070
DnesDnes163
VčeraVčera6960
Tento týždeňTento týždeň32899
Tento mesiacTento mesiac100000
CelkoveCelkove2354070

Čitáreň

Video vyhľadávanie

Foto

Drogy na Novej scéne

Lubo 11 obcankaZávislosť na drogách prináša so sebou nielen poškodenie tela a duše, ale aj komplikuje vzťahy s priateľmi, rodinou, známymi, či spolupracovníkmi. Droga, ktorá sa objavila v divadle Nová scéna, je však odlišná. Nefajčí sa, nepichá sa do žíl a nevdychuje. Jednoducho je to droga, ktorá neškodí, ale lieči. Určite ste v tomto tvrdení odhalili, že tou drogou je SMIECH. Jeho najväčším nebezpečím je, že je prudko nákazlivý a divák sa stáva okamžite závislým. Potvrdila to aj nová premiéra komédie francúzskeho manželského páru Patrika a Danielle-Navarro Haudecoeurovcov „Thé à la menthe ou t'es citron ?“. Názov možno voľne preložiť do slovenčiny tvrdením „Mätový, alebo citrónový čaj?“. Na Novej scéne dali inscenácii štipľavý titul Pi čaj, miláčik.

Hra vznikla v roku 1985 v prostredí amatérskeho divadelného súboru, v ktorom Patrik Haudecoeur, mužská časť autorského tímu, pôsobil. Až v roku 1991 sa s hrou presťahoval do café de la Gare (kaviareň na Stanici). Odtiaľ putovala ďalej a jej obnovená premiéra sa v režijnom naštudovaní Patrika Haudecoeura objavila na doskách Théâtre Fontaine v roku 2010. Zároveň vzbudila pozornosť odbornej kritiky a inscenácia získala prestížnu Molièrovu cenu ako Komédia roka 2011. Rovnako ako jej autor a divadelný režisér Patrik Haudecoeur, aj text komédie sa s časom vypracoval. Z jednoduchého príbehu pochybnej divadelnej spoločnosti sa text, ale aj jeho inscenačná podoba rozvinula do bohatej paródie sveta divadla, ktorú možno umiestniť do ktorejkoľvek doby a miesta. Nadčasovosť jej zaručuje základná autorská optika, ktorá už v texte ponúka akúsi paródiu paródie. Takýto žánrový druh sa nevyskytuje v divadelnej literatúre často. Jednoducho divadelníci, a to od vedenia divadla, cez režiséra, hercov, až po inšpicienta a šepkárku ironizujú seba samých. Vedia si na vlastnú kožu ušiť vtipné narážky a akési vypadnutia z deja, kedy sa odhaľuje pravda o živote v divadle a na scéne. Parodovať komédiu, ktorej základom je paródia bulvárneho vaudeville otvára autentický kontakt s obecenstvom. Netreba však veľa teoretizovať, keď máme v rukách rukolapný dôkaz, že zámer sa podaril. Ním je neutíchajúci smiech divákov, ktorý niekedy prechádza do spontánneho „rehotu“. Dokonca aj tí, ktorí sa navonok dištancujú od takejto divadelnej zábavy nevydržia a chtiac-nechtiac sa nechajú nakaziť komickosťou dialógov a situácií, ktoré im ponúka dobre naladený herecký ansámbel.

Režisér, ostrieľaný divadelník, znalec situačnej komédie, Svetozár Sprušanský si hravo poradil s prekladom Igora Navrátila, ktorý použil francúzsky originál. Spoločne dotvorili a aktualizovali vtipné dialógy na naše domáce prostredie. Hereckým karikatúram na javisku dali do úst narážky na všetko, s čím slovenská umelecká bradža žije. Bulvár, kšefty v dabingu, reklame, v plytkých televíznych seriáloch, dokonca aj priamo v divadle Nová scéna. A o tom by mal byť humor. Snažiť sa v umeleckej praxi o kontext so životom a nezostať v plytkých vodách kopania sa do zadku, smiešnych opitých postavičkách v komediálnych televíznych seriáloch, či prezliekania sa do ženských šiat s argumentom, veď je to smiešne. Smiech sa dá vyvolať aj šteklením. Vtedy sa však v ľudskom tele aktivujú iné telesné funkcie, ktoré nepotrebujú rozum.

Našťastie schopnosť ironizovať seba samých dáva komédii Pi čaj, miláčik iný rozmer. Aj keď sa smejeme na tom, čo ku nám z javiska prichádza, podvedome sa smejeme aj sami zo seba. A smiech je najlepší liek. Ak nie na všetko, tak aspoň na vyrovnanie sa s problémom ľudskej hlúposti, malosti a povýšenectva. Sprušanskému sa takýto liečivý lektvar podarilo namiešať z vtipných dialógov komiksových postavičiek a množstva dokonalých gagov, bez ktorých by komédia v divadle bola iba nenaplneným džbánom. Priam s presnosťou digitálok servíroval situačný humor tak, aby divák nezostal ticho. Štatisticky možno potvrdiť, že sa v hľadisku každých pár sekúnd ozýval smiech, ktorý neraz prerastal do potlesku. Aj keď premiérové obecenstvo je pozorné a vnímavé, určite nehrozí, že by chladnými zostali budúci platiaci diváci. Je sa na čom a z čoho smiať, a to je zmyslom inscenácie. Zásluhu na tom má aj excelentné herecké obsadenie, pri ktorom režisér vychádzal z charakteru postáv. Akási telesná a duševná symbióza postavy a herca dotvorila pozitívnu energiu, ktorou bola inscenácia nabitá. Osem charakterov a osem hercov predviedlo paletu desiatok premien, ktoré boli súčasťou komických situácií. Práve táto pestrosť výrazových prostriedkov bola kľúčová pri vytváraní situačných blackoutov s lavínou point. Ťažko niekoho z hercov a herečiek zvlášť vyzdvihnúť. Určite na prvom mieste treba spomenúť Zuzku Tlučkovú s vrodeným inštinktom pre komiku, ktorú možno zaradiť k špičke komediálneho herectva na Slovensku. Podobne možno hovoriť aj o ďalších. Jana Lieskovská už neraz potvrdila svoje herecké kvality v komédiách uvedených na Novej scéne. Pre mnohých bol prekvapením Dávid Hartl, ktorý bravúrne zvládol úlohu tisícich tvárí Juliena, protekčného hereckého nemehla v Pi čaj, miláčik. Rovnako svoje postavy zvládli Pavol Plevčík v úlohe Richadra, Martin Kaprálik v úlohe Dominika, Miroslava Drínová v úlohe Brigity, Tomáš Majláth v úlohe rekvizitára a zástupca najstaršej hereckej generácie  Novej scény, Dušan Kaprálik v úlohe inšpicienta.

Komédia sa odohráva v jednom prostredí zámerne nesúrodej scény a rekvizít, ktoré umocňovali riadený chaos divadelnej spoločnosti. Autorkou scény bola Dorota Cigánková. Spolu s kostýmovou výtvarníčkou Dianou Strauszovou sa postarali o celkový dizajn predstavenia.

Keď pred predstavením Pi čaj, miláčik pozvaní premiéroví diváci pri uvítaní podávali ruku generálnej riaditeľke Ingrid Fašiangovej a riaditeľovi umeleckého súboru Karolovi Čálikovi netušili, že budú z divadla odchádzať s dobitou telesnou energiou, ktorú dostávali tak ako sa na drogu patrí, priamo do tela. A to sa divadelným drogovým dílerom smiechu, divadelnému ansámblu podarilo. Aspoň na chvíľu liečiť humorom.

(preméra inscenácie Pi čaj, miláčik, 4. novembra 2016 na Novej scéne v Bratislave)

V Bratislave, dňa 5.11.2016

Ľubo Belák

Dnešný dátum

sobota, 23 november 2024

Návštevníci

Práve tu je 990 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Novinky

Aj anjeli umierajú Aj anjeli umierajú 2024-11-16 - Aj anjeli umierajú אפילו מלאכים ש... Čítaj viac
America First, Europe last! America First, Europe last! 2024-11-06 - Stalo sa to, čo si „európski politici“ ani v zlom... Čítaj viac
Mojžiš, muzikálový hrdina Mojžiš, muzikálový hrdina 2024-10-28 - Samotné meno Mojžiš hádam každému pripomenie biblický... Čítaj viac
Loď bláznov, plochá Zem a vedecký kapitalizmus Loď bláznov, plochá Zem a vedecký kapitalizmus 2024-10-24 - Aby sme vedeli o čom bude reč, dajme si dokopy pár faktov.... Čítaj viac
Na ceste - nové CD 2024-10-23 - Na ceste nové CD Ľuba Beláka orchestrálne skladby   ... Čítaj viac

JEvents Calendar

November 2024
S M T W T F S
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30