Čierne na bielom

Predaj * Martinus * ArtForum Pantarhei

Objednávka CD Bigbíťák

Objednávka CD
CD Bigbíťák

Návštevnosť

2367241
DnesDnes3885
VčeraVčera9449
Tento týždeňTento týždeň46070
Tento mesiacTento mesiac100001
CelkoveCelkove2367241

Čitáreň

Video vyhľadávanie

Foto

Rocking Blava

rockova BratislavaRocking Blava

Nie je každá sobota rovnaká. Tá 16. marca bola rocková. Fedor Frešo, sideman všetkých stredoeurópskych rockových skupín zavolal do zbrane rockerov a bigbiťákov z celej Bratislavy. Dokonca mali prístup aj dôchodci, samozrejme za normálnu cenu vstupenky, čo nebolo málo. Ja som mal šťastie. Martin Valihora, môj synovec, ma pozval. A tak sme „rodinne“ vstúpili do RANDALU, kde sa to všetko spustilo a rozpustilo. Marian, Peťo, Dušan, Rasťo, Janko, prišlo ich dosť, čo sa prehupli cez šesťdesiatku. Nebola to však gerontologická párty. Hrali aj mladší. Vlastne Peci už nie je najmladší, ale je to 80ies, pokiaľ my sme 60ies. Spočiatku som držal tempo. Chodil som z jednej do druhej sály a vytešoval sa nad zvukom gitár. Po pár hodinách som však pristál v bare s Jankom Lehotským a posiloval sa v rytme červeného vína. Poslednou kvapkou bratislavského bigbítu bolo Collegium musicum. Fedor odpískal záver a ja spolu s Darinkou, to je moja stále verná manželka, sme vypadli domov. Pod ramenom som stískal novú knihu Rocková Bratislava.rockova Bratislava kniha Zabudol som hneď v úvode poznamenať, že celá rocková oslavovňa bola zorganizovaná ako krstiteľnica tejto knihy. Zostavili, napísali, zoradili a podpísali sa pod ňu Fedor Frešo a Tomáš Berka. Až doma pri pohári piva som si ju prelistoval. Boli sme tam všetci. Dokonca aj tí, o ktorých som ani netušil, že kedysi hrali bigbít. Fedor s Tomášom si dal neuveriteľnú prácu. Precízne a podľa možnosti objektívne vytvorili dielo, ktoré možno priradiť len k Slovenskému bigbítu Juríka a Šuhajdu. Množstvo fotografií, informácií a pikošiek zaplnili strany vytlačené na peknom kriedovom papieri. Klonbúk dolu. Osobne som rád, že vznikajú takéto publikácie, a ešte radšej, keď ich píšu tí, ktorí tú dobu zažili a boli priamymi účastníkmi obdobia a udalostí, o ktorých písali. Neviem, ako to bolo pri iných hudobníkoch, rockeroch a spevákoch, ale čo sa týka mojej maličkosti, až na malé výchylky, som sa o sebe a skupinách, kde som hral, spieval, občas aj tancoval, dozvedel všetko podstatné.

Fedor a Tomáš, ďakujem za rockovú sobotu a Rockovú Bratislavu. Zaslúžite si to.

Ľubo Belák

Čítať ďalej: Rocking Blava

Vyrobila amatérska RTVS – alebo spomienková besiedka v historickej budove Národnej rady SR

Lubo 11 obcanka

Vyrobila amatérska RTVS – alebo spomienková besiedka v historickej budove Národnej rady SR

Poviete si, čo už je to len za titulok. O čom chce autor hovoriť? Čo tým chce povedať? Poviem vám to. Ide o Slávnostné zasadanie Národnej rady SR z príležitosti osláv 1150 výročia príchodu Cyrila a Metoda na územie dnešného Slovenska.  Podotýkam, som Európan, Slovák, narodil som sa v Bratislave a moji rodičia ma vychovávali k láske ku svojej domovine. Avšak to, čo som dnes videl na vlastné oči na vlastnom televíznom prijímači ma utvrdilo, že nie každý je taký. Určite takými nie sú v RTVS. Kto nevie, o akú značku ide, prekladám. Rozhlas a televízia Slovenska, verejnoprávna inštitúcia, zrkadlo stavu demokracie na Slovensku a v neposlednom rade kultúrna inštitúcia. Kultúru som spomenul až na koniec, pretože tej sa chcem venovať. Určite však priamy prenos RTVS zo slávnostného zasadania nemal s kultúrou nič spoločné. Neviem, kto robil dramaturgiu a réžiu tohto slávnostného popoludnia, no som presvedčený, že to bol treťotriedny analfabet bez štipky kultúrneho povedomia a umeleckého cítenia. Spolu s  televíznym štábom RTVS a prenosovým vozom vytvorili originálnu „besiedku“ začínajúcich kultúrnych nadšencov, ktorí zatiaľ netušia, ako sa robí profesionálna oslava takého výročia, akým je príchod Cyrila a Metoda na Slovensko. Možno sa to ani doteraz nedozvedeli. Aspoň tak vyzeral celý priebeh, scénická realizácia a v neposlednom rade televízna podoba diela. Robili to amatéri.

Čítať ďalej: Vyrobila amatérska RTVS – alebo spomienková besiedka v historickej budove Národnej rady SR

Menzlovinky

menzlMenzlovinky

(pár viet o najnovšom filme oskarového režiséra DONŠAJNI)

„Myslím, že je to film přístupný každému, kdo absolvoval aspoň osm let školy. Pro každého, kdo je gramotný.“ Sú to slová scenáristu a režiséra ovenčeného americkou filmovou cenou za Ostře sledované vlaky, alebo dnes už kultového filmu Vesničko má, středisková, Jiřího Menzla. Tí, čo sa prehupli cez sedemdesiatku, vedia, čo to v živote tvorcu znamená. Najmä filmoví režiséri, kameramani, ale aj herci. Je to čas bilancovania, zbierania vavrínov a spomínania. Jiří Menzel si svoju rozlúčku s aktívnou filmovou réžiou necháva na neskôr. Dôkazom je jeho najnovšia „roztopašná komédia“ Donšajni.

Tentoraz si vybral prostredie opery. Nie v tej reprezentatívnej podobe. Svoj pohľad zamieril do malého českého mestečka, kde dožíva operný súbor a jeho režisér Vítek (Jan Hartl). Práve cez neho Menzel prerozprával vlastný príbeh provinčného divadelného ansámblu a jeho režiséra. Pokiaľ sa Menzel v minulosti opieral o overené literárne predlohy z pera Vančuru, Hrabala alebo Svěráka, tentoraz sa do písania námetu a scenára za pomoci Terezy Brdečkovej pustil sám režisér. Menzel priznáva: „Ale nejsem ani Hrabal ani Svěrák… A je to na tom znát.“

Čítať ďalej: Menzlovinky

Twistovanie na scéne, ktorú voláme Nová

Lubo 11 obcanka(premíéra muzikálu Oliver!)

Tí skôr narodení majú určite v spomienkach uloženú pesničku Chubbyho Checkera „Let´s twist again“. Všetci sme sa na tanečnom pódiu zvíjali v rytme twistu, ktorý nám popri rock´n ´rolle vyhovoval. V tom istom roku (1961) vo wimbledonskom divadle v Londýne mal premiéru muzikál Oliver! Trojica divadelníkov, režisér Peter Coe, choreograf Malcolm Clare a výtvarník Sean Kenny inscenovali muzikál Lionela Barta. Skladateľ a libretista v jednej osobe vytvoril nesmrteľné dielo na ešte nesmrteľnejší príbeh Charlesa Dickensa Oliver Twist. Takto sa stala značka TWIST spolu s menom Oliver európskym kultúrnym dedičstvom. Píše sa rok 2024, šesťdesiattriročný muzikál sa nechystá do dôchodku. Naopak, po neuveriteľne úspešnej ceste po svete zavítal už po druhýkrát na Slovensko. Takže titulok článku neklamal. 8 marca sa takmer stočlenný divadelný ansámbel predstavil bratislavskému publiku na Novej scéne, divadle, ktoré si tiež už za roky svojej existencie počas 77 divadelných sezón niečo pamätá. Je pre každé divadlo vzácne, ak sa o ňom tvrdí, že nestarne. Herci prichádzajú, odchádzajú, menia sa scény, riaditelia, ale duch, ktorý mu vdýchol divadelný Boh nezostarol. A práve spomínané divadlo si „Nové“ zachovalo nielen v názve, ale aj v predstaveniach, tisíckach inscenácií a stotisícoch spokojných divákov, ktorí sa aspoň na chvíľu prídu do divadla nadýchať čerstvého divadelného vzduchu. Platilo to aj na premiére britského muzikálu s originálnou slovenskou divadelnou krvou začiatkom marca.

Čítať ďalej: Twistovanie na scéne, ktorú voláme Nová

Svetová premiéra kvadrofonickej AIDY v Banskej Bystrici

Lubo 11 obcankaAk by si niekto myslel, že v Banskej Bystrici zaúradovala umelá inteligencia (AI), tak je na omyle. Nová inscenácia opery AIDA v štátnej opere bola v rukách živých, nefalšovaných ľudí z mäsa a kostí. Stalo sa to v piatok 24. mája o pol siedmej večer. Všetko nasvedčovalo, že pozvané publikum bude svedkom ďalšej reinkarnácie AIDY po slovensky v taliančine. Veď čo už možno očakávať od ďalšej premiéry  diela majstra Giuseppe Verdiho po vyše stopäťdesiatich rokoch. Po desiatkach, možno stovkách premiér a tisícok repríz v najprestížnejších operných domoch na svete. Navyše aj mnohí Slováci si myslia, že všetko dôležité sa odohráva v Bratislave, presnejšie v Slovenskom národnom divadle. Je to umelecká mantra, ktorá hneď na úvod deklasuje všetko, čo nevzniklo v hlavnom meste Slovenskej republiky. V tento májový piatok banskobystrickú operu nekompromisne zasiahla kreativita.

Čítať ďalej: Svetová premiéra kvadrofonickej AIDY v Banskej Bystrici

Hollywoodske SND ...alebo telenovela Hamlet

HTML clipboard

Hollywoodske SND

...alebo telenovela Hamlet

Ak by sa dnes niektorý z veľkých filozofov snažil vyjadriť charakter doby, asi by veľmi neuspel. Najskôr by ho nikto nepočúval a keby aj, porovnávali by jeho názory s tými, čo videli a počuli včera v televízii. Jednoducho doba nežičí veľkým myšlienkam ani zovšeobecňujúcim definíciám. Pritom je jedno, či sme v Užhorode, na Kamčatke alebo v  Drietomej.

Čítať ďalej: Hollywoodske SND ...alebo telenovela Hamlet

Chromovaná Krútňava

HTML clipboard

Chromovaná Krútňava

Keď sa majster Suchoň v minulom storočí rozhodol napísať naozaj slovenskú operu, mal tie najčestnejšie úmysly ako priniesť na javisko opery Slovenského národného divadla príbeh z krajiny, v ktorej sa narodil a v ktorej tvoril.  Preto každá generácia pristupovala k obnoveniu hudobno-dramatického diela zodpovedne a s plnou vážnosťou.

Čítať ďalej: Chromovaná Krútňava

Strata pamäti na doskách Štúdia SND

HTML clipboard

Strata pamäti na doskách Štúdia SND

 

Každá doba prináša niečo, čo je pre ňu typické, signifikantné, akási nálepka, piktogram, ktorý jej ostáva aj pre budúcnosť. Práve takúto brandingovú úlohu si dali dramatik Peter Pavlac a režisér Patrik Lančarič. Tandem, ktorý , a dnes sa to dá už povedať, beží na dlhé trate preteky o slovenské dramatické umenie.

Čítať ďalej: Strata pamäti na doskách Štúdia SND

ROZHOVOR S NEPRIATEĽOM

HTML clipboard

ROZHOVOR S NEPRIATEĽOM

 

Nie je zvláštnosťou, že sú veci, ľudia a situácie, ktoré vedľa seba existujú, vzájomne sa priamo neovplyvňujú, ale vo finále sú pôvodcom zrodu niečoho nového. Asi tak nejako by som charakterizoval dnešné stretnutie Štvrtého druhu. Na rozdiel od Blízkeho stretnutia tretieho druhu, je tento poznačený ľudskosťou.

Čítať ďalej: ROZHOVOR S NEPRIATEĽOM

Bomba v divadle Nová scéna

Lubo 11 obcankaUž sme si zvykli, že pri slove bomba sa mimovoľne prikrčíme a zapcháme si uši. V súčasnosti je to pre hrozbu atentátov na miestach určených divadlu a hudbe o to aktuálnejšie. Môžem vás však uistiť, že na javisku bratislavského divadla Nová scéna žiadna trhavina, ktorá by fyzicky niekomu ublížila nebola a ani nevybuchla. Bombu uvádzam len v súvislosti s uvedením nového naštudovania svetoznámeho muzikálu MAČKY - CATS . 30. apríla som mal možnosť dostáť do tela poriadnu dávku bombovej explózie pohybu a divadelnej energie, ktorá ma zasiahla nepripraveného na výkon našich spevákov, tanečníkov a hercov. Analógiu s bombou v divadle som si nevymyslel sám. Skutočne, tesne po svetovej premiére muzikálu v londýnskom West Ende v roku 1981 niekto zatelefonoval, že je v divadle bomba. Aj keď sa žiadna nenašla, anonym mal pravdu.

Čítať ďalej: Bomba v divadle Nová scéna

Dnešný dátum

nedeľa, 24 november 2024

Návštevníci

Práve tu je 350 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Novinky

Aj anjeli umierajú Aj anjeli umierajú 2024-11-16 - Aj anjeli umierajú אפילו מלאכים ש... Čítaj viac
America First, Europe last! America First, Europe last! 2024-11-06 - Stalo sa to, čo si „európski politici“ ani v zlom... Čítaj viac
Mojžiš, muzikálový hrdina Mojžiš, muzikálový hrdina 2024-10-28 - Samotné meno Mojžiš hádam každému pripomenie biblický... Čítaj viac
Loď bláznov, plochá Zem a vedecký kapitalizmus Loď bláznov, plochá Zem a vedecký kapitalizmus 2024-10-24 - Aby sme vedeli o čom bude reč, dajme si dokopy pár faktov.... Čítaj viac
Na ceste - nové CD 2024-10-23 - Na ceste nové CD Ľuba Beláka orchestrálne skladby   ... Čítaj viac

JEvents Calendar

November 2024
S M T W T F S
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Používame cookies!

Na našej webovej stránke používame cookies. Niektoré z nich sú nevyhnutné pre fungovanie stránky, iné nám pomáhajú zlepšovať túto stránku a používateľskú skúsenosť (tracking cookies). Môžete sa sami rozhodnúť, či chcete cookies povoliť alebo nie. Upozorňujeme, že ak ich odmietnete, možno nebudete môcť využívať všetky funkcie stránky.