Bratislavský nárez - námet
BRATISLAVSKÝ NÁREZ
námet na televízny dokument
Dĺžka relácie: 50 minút
Formát záznamu: digitálny videozáznam
Žáner: hudobný dokument
Námet: Ľubo Belák, Peci Uherčík
Scenár a réžia: Ľubo Belák
Výroba: koprodukcia RTVS a TATRA ABB, s.r.o.
Televízna dokumentárna tvorba tvorí významnú súčasť kultúrneho dedičstva. Slovenská televízia za celú svoju históriu zachovala množstvo faktov a pohľadov na všetky stánky nášho života. Patrí sem aj hudobný svet, ktorý je zastúpený nielen jednotlivými osobnosťami slovenskej hudby, ale aj žánrami, akou je napríklad slovenská opera, alebo tvorivými skupinami, ktoré sa hlásili ku svojej hudobnej výpovedi. Tento námet je práve poohliadnutie sa za žánrove vyhranenou skupinou hudobníkov, ktorá v 80tich rokoch priniesla nielen do amatérskej, ale neskôr aj do celej slovenskej rockovej scény nové prvky. Nebol to len spôsob interpretácie rocku, ale aj nové témy v textoch a v celkovej obsahovej rovine výpovede nastupujúcej generácie, ktorá odmietala oficiálnu scénu modernej populárnej hudby. Samozrejme ani ona sa neskôr neubránila presahu do stredného hudobného prúdu, kam niektorí z hudobníkov prešli po prvých krokoch začiatkom osemdesiatych rokov. Autori rockových piesní reagovali na stav spoločnosti kritickejšie, čo nevyhovovalo oficiálnej kultúre a hudbe šírenej v masovokomunikačných prostriedkoch. Len málokedy sa dostala ich tvorba do vysielania televízie a rozhlasu vo vtedajšom Československu. Navyše tu bol rozdiel v prístupe médií a vydavateľstiev k českým a slovenským reprezentantom rockových skupín a spevákov. Možno konštatovať, že slovenská scéna to mala podstatne ťažšie. Len máločo sa dostalo na pás alebo gramoplatňu. Bolo to aj tým, že hudobný prejav bol čiastočne iný, nekonformnejší ako v Čechách. V každom prípade priniesli novú kvalitu do slovenskej rockovej hudby. Postavenie a fungovanie hudobných skupín možno prirovnať obdobiu Slovenského bigbítu začiatkom šesťdesiatych rokov, ktorý rovnako vznikal na amatérskej pôde, chcel byť iný ako vtedajšia oficiálna hudba, robili ju mladí ľudia a len málo čo sa zachovalo na zvukových, alebo obrazových nosičoch.
Preto dokument Bratislavský nárez prinesie v 50tich minútach obraz hudobnej rockovej nezávislej scény spolu so spôsobom života, názormi a postojmi vtedajšej generácie rockerov.
Dokument v realizácii ráta s kolážou výpovedí protagonistov toho obdobia, rôznych záznamov zachovaných na videu alebo magnetofónovom páse a obrazov zo života vtedajšej mládeže. Diváci sa dozvedia nielen o hudbe osemdesiatych rokov, ale spoznajú, ako vtedy mladí ľudia vnímali svoj život v období, ktoré predznamenávalo zmeny po novembri 1989.
Základný výber hudobných skupín ako aj názov dokumentu vychádza z publikácie Bratislavský nárez, ktorý vyšiel v roku 2009 a obsahuje prehľad a spomienky bratislavských skupín: ACHERON, AGENDA, BAGER, CERBERUS, ČENKOVEJ DETI, DEMIKÁT, DEREŠ, EGREŠ, GEMER, GENEZA, GRAPEFRUIT DEATH, HALUŠKY, HARTUS, HEVER, HROMOZVOD, INTERVAL, ISABELLE, KOSA Z NOSA, KRAKATIT, KROKOBAND, LBT, MAHULIENA, MAKAR ČUDRA, METALINDA, METELICA, PERINBABA, PRESSBURG, PROPELLER, REGATA, RENESANCIA, SLOVENSKÝ RAJ, SPEKTRUM, ŠAKAL, VELOREX, VIDEOBUFET
V dokumente sa objavia aj spomienky súčasníkov vtedajšej rockovej hudby, ktorí vtedy boli divákmi, technikmi, zvukármi, textármi a organizačnými pracovníkmi.
Bratislavský nárez takto vyplní priestor televízneho dokumentárneho žánru mapujúceho slovenskú hudbu a bude potvrdením doby a hudby 80tych rokov pre ďalšie generácie. Tie sa určite k nemu budú vracať nielen ako ku zdroju informácií ale aj inšpirácie. Určite bude ozvláštnením vysielania Slovenskej televízie.
Dokument ráta s koprodukciou spoločnosti TATRA ABB, s.r.o. a RTVS. Podobne ako to bolo pri realizácii úspešného koprodukčného dokumentu Keď odchádza kabaret (2008) o legendárnom slovenskom kabarete TATRA REVUE. Je to aj zámer kontinuálne pokračovať v sérii dokumentov o modernej populárnej hudbe, akým bol projekt Slovenský bigbít.
Autori námetu
PhDr. Ľubomír Belák
Peci Uherčík
V Bratislave, 20.10.2011