M.Šmatlák - druhá odpoveď
Vazeny pan Belak,
dakujem za Vasu odpoved.
Pokial ide o Vas pohlad na "rezort", tak som toho nazoru, ze z legislativneho, vecneho aj semantickeho hladiska je tento pohlad nepresny.
Slovenska legislativa tento pojem presne nedefinuje, prislusne zakony upravuju len oblast verejnej spravy. Do tejto oblasti patria ministerstva a nimi zriadene organizacie, dalej obce a vyssie uzemne celky a tiez ostatne subjekty verejnej spravy. Takymito "ostatnymi subjektami verejnej spravy" su v oblasti kultury napriklad RTVS, Audiovizualny fond alebo Matica Slovenska - teda organizacie, ktore su zriadene samostatnym zakonom, a preto NEPATRIA pod rozpoctovu kapitolu (alebo ak chcete do rezortu) ministerstva kultury. Ak by totiz bol spravny Vas vyklad pojmu "rezort kultury", tak by potom z neho priamo vyplyvalo, ze fond, Maticu aj RTVS v konecnom dosledku riadi minister kultury, pretoze ten je preukazatelne najvyssim predstavitelom tohto "rezortu" v jeho "uradnej" hierarchii. Je to vsak podla Vas spravne?
Slovnik cudzich slov definuje slovo "rezort" napriklad takto: odbor alebo okruh uradnej cinnosti, urad alebo jeho cast s urcitou uradnou cinnostou, ministerstvo.
Nielen z tejto definicie vyplyva, ze pouzivat slovne spojenie "rezort kultury" je teda korektne len vo vztahu k ministerstvu kultury (ako k ustrednemu organu statnej spravy - uradu) a k jemu priamo riadenym organizaciam. V audiovizii je vsak jedinou takouto instituciou Slovensky filmlovy ustav. Audiovizualny fond vsak nie je takouto organizaciou.
Hoci sa naozaj nechcem zbytocne natahovat o definicie, povazujem tuto vec za dolezitu. Najma preto, lebo - ako som uz viackrat vyjadril v tejto konverzacii - som presvedceny, ze PRIMARNYM adresatom Vasich otazok suvisiacich s projektom Posledny autobus malo byt ministerstvo kultury, ktore tento film podporilo nemalou sumou ako animovany film a urobilo tak vo vztahu k verejnym zdrojom AKO PRVE a opakovane, a to prvy raz uz tri roky pred vznikom Audiovizualneho fondu. Verim, ze s rovnakou intenzitou a zaujmom budete preto svoje otazky adresovat najskor tam, kde sa zacalo rozhodnutie o podpore tohto filmu z verejnych zdrojov. Verim tiez, ze aj ministerstvo kultury poziadate o odborny posudok k opravnenosti podpory predmetneho filmu zo statneho rozpoctu a budete ziadat oficialne odpovede ministerstva aspon na tie iste otazky, ktore kladiete Audiovizualnemu fondu.
S uprimnym zaujmom ocakavam vysledok Vasej korespondencie s mnisterstvom kultury na tuto temu.
Zaroven neprijimam Vase konstatovanie o tom, ze sa snazim vecne oddelit problem, na ktory poukazujete, od kompetencii fondu. Snazim sa Vam vysvetlit len to, ze vecny problem, na ktory poukazujete, sa primarne "zrodil" v rozhodnutiach ministerstva kultury z rokov 2006, 2007 a 2009. A ze sa mi preto zda korektne tie otazky, ktore v prvom rade a priamo suvisia s rozhodnutiami ministerstva, polozit najskor tomu, kto tieto rozhodnutia prijal.
Zelam Vam krasny a najma pokojny vikend.
Martin Smatlak