Pozývam všetkých na okružnú cestu po mojom živote. Nie že by bol niečím výnimočný, ale nechcem byť na tejto ceste sám.
Internet je dnes pre mnohých jediným spôsobom ako sa stretávať s ľuďmi, vymieňať si názory a tak trochu si aj posťažovať. Pre mňa je to jeden z novodobých spôsobov poznania. Keď sa chcem porozprávať s priateľom tak ho radšej pozvem na pohár vína, prípadne kávy.
Preto je moja webová stránka tak trochu zrkadlom mojej práce a názorov, ktoré nemusia a ani neboli geniálne, naopak niekedy až zarážajúco naivné. Ale taký je človek. Géniovia žijú iba v memoároch a v tradícii.
Niekedy mám pocit, najmä keď sa pozriem späť, že som prežil niekoľko životov a už ma na tomto svete nič neprekvapí. Viem, je to len nostalgia za tým, čo bolo, pri čom som bol aj ja a kde som stretol veľa nových ľudí, v nových prostrediach a situáciách. Je stále čo objavovať, čomusi sa priučiť. Práve vtedy mám pocit, že som malé dieťa a priznám sa, veľmi rád sa tajne vo vnútri správam ako puberťák.
Ponúkam informácie nielen o tom, čo som vytvoril, ale aj práce svojich priateľov alebo ľudí, ktorých si vážim. Viem, že tu nebudeme naveky a je dobre si zalistovať v denníku osudov každého človeka.
BIGBÍŤÁK
SLOVÁ
NA CESTE
Carmen
Hudba: Georges Bizet / Rodion Ščedrin
Choreografia a réžia: Ján Ďurovčík
Kostýmy: Andrej Baraník
Scéna: Jakub Klimo
Účinkujú: Silvia Beláková, Viera Bieliková, Ivan Martiš, Filip Takáč, Marianna Paulíková, Soňa Hrončoková, Ladislav Cmorej
Premiéra: Marec 2010
Po úspešnom svetovom turné s predstavením Vták ohnivák prichádza Slovenské divadlo tanca s novým titulom Carmen. Príbeh nespútanej andalúzskej Cigánky a vojaka Dona Josého, ktorý poznáme z literárnej predlohy francúzskeho spisovateľa Prospera Mériméeho, sa odohráva v španielskom prostredí devätnásteho storočia. Tentoraz však pôjde o Carmen mimo konkrétneho času a priestoru. Téma dozrievala v autorovi veľmi dlho. Je mu blízka z viacerých dôvodov. Kultúra, z ktorej Carmen pochádza, má mnoho spoločného s tou slovanskou a slovenskou. Vnútorný rytmus španielskeho folklóru je podobný nášmu vnútornému rytmu. „Carmen robím aj preto, že je to emotívne predstavenie. Milujem emotívne predstavenia!“ hovorí Ďurovčík. Lovestory s tragickým koncom zasadil do neidentifikovateľného prostredia – nebude sa hrať na to, že je v Španielsku, ani na to, že je na Slovensku. Bude to pohybová a filozofická štylizácia. Ďurovčík chce novým spôsobom ukázať šialene zamilovaného muža, ktorý pre lásku dokáže urobiť všetko, a ženu, ktorá je navonok príťažlivá, vo vnútri možno vypočítavá a chladná a dokáže sa každý deň zaľúbiť do iného. Jeho Carmen je iná už len tým, že ju naštudoval pre Slovenské divadlo tanca. Opäť podáva tému formou totálneho divadla, kde emóciu sprostredkúva jednota hudobného, tanečného a činoherného prejavu. „Režírujem ako choreograf a k choreografii pristupujem ako režisér,“ tvrdí. „Veľmi mi záleží na zrozumiteľnosti vzťahov.“ Slovenské divadlo tanca má ľudské limity, ale tie zároveň môžu dať dielu nový tvorivý rozsah. Autor si ctí pôvodné libreto, vychádza zo Ščedrina a Bizeta. Zachováva základnú dejovú líniu, konanie postáv, ako ho poznáme, ale zároveň bohato parafrázuje. Využíva priestor na vlastné interpretácie. V Carmen sa predstavia najlepší tanečníci súčasnej slovenskej scény . V Carmen Slovenského divadla tanca sa objavia prvky domáceho folklóru, zďaleka to však nebude folklórne predstavenie. „Viac povedať nemôžem, ale určite budete prekvapení,“ sľubuje autor.