Čierne na bielom

Predaj * Martinus * ArtForum Pantarhei

Návštevnosť

2353047
DnesDnes6099
VčeraVčera9137
Tento týždeňTento týždeň31876
Tento mesiacTento mesiac100000
CelkoveCelkove2353047

Čitáreň

Video vyhľadávanie

Foto

Sme banner central

 

lubo4

Pozývam všetkých na okružnú cestu po mojom živote. Nie že by bol niečím výnimočný, ale nechcem byť na tejto ceste sám.
Internet je dnes pre mnohých jediným spôsobom ako sa stretávať s ľuďmi, vymieňať si názory a tak trochu si aj posťažovať. Pre mňa je to jeden z novodobých spôsobov poznania. Keď sa chcem porozprávať s priateľom tak ho radšej pozvem na pohár vína, prípadne kávy.
Preto je moja webová stránka tak trochu zrkadlom mojej práce a názorov, ktoré nemusia a ani neboli geniálne, naopak niekedy až zarážajúco naivné. Ale taký je človek. Géniovia žijú iba v memoároch a v tradícii.
Niekedy mám pocit, najmä keď sa pozriem späť, že som prežil niekoľko životov a už ma na tomto svete nič neprekvapí. Viem, je to len nostalgia za tým, čo bolo, pri čom som bol aj ja a kde som stretol veľa nových ľudí, v nových prostrediach a situáciách. Je stále čo objavovať, čomusi sa priučiť. Práve vtedy mám pocit, že som malé dieťa a priznám sa, veľmi rád sa tajne vo vnútri správam ako puberťák.
Ponúkam informácie nielen o tom, čo som vytvoril, ale aj práce svojich priateľov alebo ľudí, ktorých si vážim. Viem, že tu nebudeme naveky a je dobre si zalistovať v denníku osudov každého človeka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BIGBÍŤÁK

Predna strana Bigbitak web

SLOVÁ

Na ceste obal

NA CESTE

                                                                                                                                                                                         Lubo CD predny obal web

 

Carmen - ohlasy

Carmen - to najlepšie z ĎurovčíkaCarmen_zaver

Choreograf a režisér Ján Ďurovčík do španielskej Carmen pridal prvky slovenského folklóru. Tentoraz sa pritom zaobišiel bez umelých konceptov, násilnej symboliky aj slov.

Už zasa Carmen? Rodion Ščedrin vybral pred štyridsiatimi rokmi zo známej Bizetovej opery hudobné hrozienka a vytvoril atraktívny podklad pre tanec. Odvtedy o tejto baletnej klasike 20. storočia sníva azda každý choreograf a každý druhý si svoju túžbu aj splní. Carmen v choreografii Ondreja Šotha bola jeho kľúčovou produkciou v košickom Štátnom divadle, jej upravená verzia sa dá stále vidieť na javisku Novej scény v Bratislave.

Do arény vstupuje v týchto dňoch Ján Ďurovčík. Tentoraz sa vyhol umelým konceptom, násilnej symbolike a slovám vôbec. Ponúka to, na čo sa ľahko chytí aj laik, ale aj divadelník - emóciu a jasne vyrozprávaný príbeh. Absolútne tempo si táto produkcia drží od prvej sekundy po poslednú, neočakávajte, že si počas nej stihnete premyslieť zajtrajšie nákupy.

Intímna intenzita

Premiéra Carmen sa konala v Bratislave až po uskutočnení desiatich predstavení v rámci slovenského turné. To sa pozitívne odrazilo na suverenite tanečníkov. Na domovskej scéne Slovenského divadla tanca v bratislavskom Heineken Tower Stage nemajú síce tanečníci veľký priestor na rozlet, bola to však práve intimita kontaktu s interpretmi, ktorá urobila z tohto predstavenia výnimočne intenzívny zážitok.

Jakub Klimo vyčlenil priestor niekoľkými jednoduchými panelmi. To, že neboli celkom zvislé, dodalo choreografii novú dimenziu - narážanie tanečníkom na stenu miestami vyráža dych. Efektné a pritom striedme boli aj kostýmy. Andrej Baraník zvýraznil príťažlivosť tanečníkov, dodal scénam diferencovanú atmosféru. Opäť sa ukázalo, aké je osviežujúce osloviť na spoluprácu módneho dizajnéra. Účelne boli využité aj drobné prvky kostýmov ako klobúky či ostrohy.

Jedinou rekvizitou bol červený rúž, ktorý mala Carmen vždy po ruke, aby tak mohla označovať objekty svojej túžby. Pri dotyku s ním boli muži paralyzovaní. Rúž sa stal aj nástrojom akéhosi grafity na paneloch. Tento prvok jemne dopovedal niektoré scény, no popisnosť bola našťastie na hrane únosnosti.

Obrovské lampy visiace nebezpečne nízko nad scénou sme už videli v rôznych produkciách viackrát predtým, tento prvok bol však využitý účelne ako zaujímavý zdroj svetla, ale aj nositeľ scénického významu.

Od flamenca k čapášu

Ďurovčík sa inšpiroval aj folklórom. Ani v tom nie je prvý, ba ani na Slovensku, zakomponoval slovenský element do španielskeho príbehu však s veľkým citom. Do úlohy Escamilla obsadil tanečníka z Lúčnice Filipa Takáča, ktorý pri svojom toreadorskom vstupe na scénu predviedol úchvatnú čapášovú kreáciu. Úvod a záver zas patril flamencu.

Dona Josého odtancoval Ivan Martiš technicky i s emotívnym nasadením a sexepílom. Silvia Beláková bola žiarivou, nespútanou, bezstarostnou Carmen, Marianna Paulíková vynikajúco zvládla aj hereckú stránku ohrdnutej Micaely.

Carmen v podaní Slovenského divadla tanca je nesporne atraktívna aj pre diváka nezaťaženého divadlom, nezľavuje však pritom z profesionálnych nárokov.

Je to prosto Ďurovčík - v tom dobrom, čo vie tento choreograf a režisér ponúknuť.

autor

Zuzana Uličianska


Čítajte viac: http://kultura.sme.sk/c/5305813/carmen-to-najlepsie-z-durovcika.html#ixzz0je0NJhph

 

Ďurovčíkova Carmen zožala na premiére úspech677365

 

Tanečnú inscenáciu Carmen trojice autorov Ščedrin, Bizet, Ďurovčík uviedlo v premiére 26. a 27.marca Slovenské divadlo tanca v bratislavskom divadle Heineken Tower Stage.

Režisérom a choreografom v jednej osobe je Ján Ďurovčík, v hlavných úlohách sa predstavili Silvia Beláková ako Carmen a Ivan Martiš ako Don José, hosťujúci Filip Takáč ako Escamillo, v ďalších úlohách Marianna Paulíková, Soňa Hrončoková, Ladislav Cmorej a Ivana Kučerová. Autorom scény je Jakub Klimo, kostýmy navrhol Andrej Baraník, asistentom choreografa je Marianna Paulíková.

Príbeh andalúzskej cigánky a vojaka Dona Josého, známy z literárnej predlohy francúzskeho spisovateľa Prospera Mériméeho na hudbu Georgesa Bizeta a Rodiona Ščedrina ponúka Ďurovčík v novej podobe, kde ctí pôvodné libreto, ale zároveň bohato parafrázuje a využíva jednotlivé scény na vlastné interpretácie. Platí to o hlavných postavách - zamilovanom mužovi a žene, navonok príťažlivej, vo vnútri vypočítavej, ktorá sa každý deň dokáže zaľúbiť do iného. Platí to aj o postave toreadora Escamilla, ktorý svoju postavu v španielskom rytme tancuje po slovensky so zakomponovaním prvkov domáceho folklóru.

"Tento nápad vo mne zrel už strašne dlho, je to preto, že jednak rozumiem tej tematike, jednak preto, že hudobne to znovu čerpá zo španielskeho naturelu, ktorý je blízky nášmu slovenskému, a jednak preto, že je to príbeh, ktorý je pre nás dobre stvárniteľný," povedal pre TASR pred premiérou Ďurovčík.

"Je to úžasný pocit, keď to tí diváci prijmú, keď vidíme na tých očiach a v tvárach, že ich to dostalo, to je pre nás najkrajšia odmena," povedala pre TASR Silvia Beláková. Carmen v jej podaní je elegantná, presvedčivá, "už tej Carmen rozumiem, na javisku si ju užívam, hľadám aj iné cesty, ako by sa možno ona zatvárila, čo by možno urobila," dodala Silvia. V žilách Ďurovčíkovej Carmen koluje aj slovenská krv a slovenský temperament.

Postavu Dona Josého zveril Ďurovčík Ivanovi Martišovi. "Na postavu som sa veľmi tešil, na jednej strane som vôbec netušil, čo to bude obnášať, čo presne budem tancovať a aké to bude náročné, v každej hre sa snažím dať do toho to, ako to vidí Ďurovčík, a väčšinou vždy nájdem to, čo je v jeho predstave," uviedol pre TASR.

V postave Escamilla sa predstavil hosťujúci Filip Takáč, sólista umeleckého súboru Lúčnica. "V úvode som mal trocha zmiešaný pocit, že to je iný štýl, režisér ma však ubezpečil, že tá moja postava bude ladená do môjho štýlu, napoly v postave toreadora, ale napoly aj slovensky," povedal pre TASR Takáč, ktorý v rámci tanečných kreácií zverenej postavy k španielskemu flamencu pridá aj typické slovenské čapáše.

Premiérový úspech Carmen v oboch uvedeniach potvrdil dlhotrvajúci potlesk publika, ešte pred bratislavskou premiérou uviedlo Slovenské divadlo tanca túto inscenáciu v deviatich slovenských mestách - Leviciach, Žiline, Košiciach, Michalovciach, Humennom, Zvolene, Prievidzi, Trenčíne a Lučenci. Pri všetkých vystúpeniach sa inscenácia stretla s úspechom a veľkým ohlasom u publika, podľa vyjadrenia protagonistov nechýbal u divákov úsmev ani slzy dojatia.

 

o_carmen294

Silvia Beláková a Ján Ďurovčík

 

Ďalšie články............................

atlas.sk

pluska.sk

mojamuzika.sk

europrofit.sk

dnes.sk

 

 

 

Dnešný dátum

piatok, 22 november 2024

Návštevníci

Práve tu je 870 návštevníkov a žiadni členovia on-line

Novinky

Aj anjeli umierajú Aj anjeli umierajú 2024-11-16 - Aj anjeli umierajú אפילו מלאכים ש... Čítaj viac
America First, Europe last! America First, Europe last! 2024-11-06 - Stalo sa to, čo si „európski politici“ ani v zlom... Čítaj viac
Mojžiš, muzikálový hrdina Mojžiš, muzikálový hrdina 2024-10-28 - Samotné meno Mojžiš hádam každému pripomenie biblický... Čítaj viac
Loď bláznov, plochá Zem a vedecký kapitalizmus Loď bláznov, plochá Zem a vedecký kapitalizmus 2024-10-24 - Aby sme vedeli o čom bude reč, dajme si dokopy pár faktov.... Čítaj viac
Na ceste - nové CD 2024-10-23 - Na ceste nové CD Ľuba Beláka orchestrálne skladby   ... Čítaj viac

JEvents Calendar

November 2024
S M T W T F S
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30