Požiadavky kultúrnej obce na strategické partnerstvo v oblasti kultúry

Požiadavky kultúrnej obce na strategické partnerstvo v oblasti kultúry  

1. Priznať kultúre jej spoločenský význam, posilniť verejný záujem o kultúru

- Sformulovanie a realizácia dlhodobej stratégie štátnej kultúrnej politiky

- Propagácia a popularizácia kultúrneho dedičstva, umeleckej produkcie a kultúrnych inštitúcií v SR i v zahraničí

- Vypracovanie programu dlhodobého systematického vzdelávania v oblasti kultúry

- Zintenzívnenie medzikultúrneho dialógu s využitím celého spektra pôvodnej domácej  tvorby

2. Zabezpečiť kultúre postavenie, ktoré zodpovedá jej strategickému významu pre ďalší rozvoj spoločnosti a zvýšenie konkurencieschopnosti slovenskej ekonomiky

- Vyhodnotenie súčasného stavu kultúry v SR a existujúcich foriem financovania

- Vypracovanie a zavedenie funkčného modelu viacúrovňového a viaczdrojového financovania kultúry s využitím medzinárodných skúseností

- Vytvorenie nezávislej inštitúcie na kontinuálny výskum kultúry

- Motivácia privátneho sektora na podporu kultúry (napr. zákon o sponzorovaní kultúry, stavebný zákon atď.)

- Vytvorenie samostatného operačného programu pre oblasť kultúry v rámci viacročného finančného rámca EÚ

- Zreálnenie systému podpory autorov pôvodnej tvorby

- Určenie kvóty (podielu) vysielania pôvodnej domácej tvorby v elektronických médiách

 3. Riešiť právne a sociálne postavenie umelca v spoločnosti

- Legislatívne riešenie štatútu umelca v slobodnom povolaní (nezvyšovanie daňového a odvodového zaťaženia umelcov, zachovanie možnosti uplatňovania 40% paušálnych výdavkov, vybudovanie štruktúr sociálneho dialógu v slobodnom povolaní)

- Zabezpečenie efektívnej ochrany duševného vlastníctva.  

4. Realizovať kroky na odstránenie nedostatkov v súčasnom systéme, ktoré ovplyvňujú stav v jednotlivých oblastiach umenia

- Vytvorenie inštitucionálneho priestoru na systematický dialóg kultúrnej obce s odvetvovými ministerstvami a štátnou správou

5. Riešiť mediálnu oblasť a jej legislatívu

- Zjednotenie mediálnej legislatívy, príprava jedného spoločného moderného mediálneho zákona namiesto doterajšieho Tlačového zákona, ktorý upravuje vydávanie tlače, Zákona o vysielaní a retransmisii a Zákona o audiovízii, ktoré by riešilo postavenie žurnalistiky v médiách

- Opätovné zaradenie programu rozvoja mediálnej oblasti do dotačného systému

- Legislatívne spracovanie a zavedenie všeobecného pojmu verejnej služby, poskytovanej masovokomunikačnými prostriedkami

- V nových podmienkach digitálneho vysielania riešiť spoločenské postavenie verejnoprávneho vysielateľa RTVS vzhľadom na súčasný stav organizácie, programu a tvorby (napríklad zabezpečiť priamu spoluúčasť verejnosti na tvorbe a vysielaní, vytvoriť záväzný priestor v tvorbe a vysielaní pre umenie a kultúru, hľadať ďalšie formy financovania verejnoprávneho vysielateľa, novelizovať štatút verejnoprávneho vysielateľa vzhľadom na súčasné požiadavky tvorby a vysielania, stanoviť podmienky a podiel televíznej tvorby nezávislými producentmi)